Skip to main content

Bæredygtighed handler ikke kun om miljømæssige forhold, men også om de sociale og økonomiske aspekter. Gennem vores støtte til skolen for syriske flygtningebørn i Tyrkiet og at investere i børnenes uddannelse yder Raundahl & Moesby et velment bidrag til at skabe en mere bæredygtig verden. Her fungerer uddannelse, som nøglen til at bryde de sociale mønstrer af fattigdom og afhængighed og giver børnene de nødvendige færdigheder og viden til at opbygge en bedre fremtid for sig selv og deres samfund.

Som en del af Raundahl & Moesby´s sociale program har man investeret i opførelse og drift af en skole for syriske flygtningebørn i grænselandet mellem Tyrkiet og det krigshærgede Syrien.

På den tyrkiske side ligger en større flygtningelejr, som huser rigtig mange syriske familier, som på grund krigen i deres hjemland, har slået sig ned på ubestemt tid. De karakteristiske lyseblå presenninger, som dækker de skrøbelige metalrammer eller løse trækonstruktioner, fungerer nu som hjem for de mange familier. Forældrene arbejder typisk på markerne, og hvis ikke det var for det hvide telt midt i lejren, ville børnene sandsynligvis sidde alene i de varme telte eller vandre modløse rundt i lejrens støvede sand uden mål og mening.

5Skoler

Over døren på det hvide telt ser man 5Skolers trekantede logo og inde i teltet høre man de mange børnestemmer, deres latter og sange, og hvis man går indenfor, ser man glade børn med lys i øjnene og hænderne ivrigt løftet for at svare på lærerens spørgsmål. Her repræsentere det hvide telt med det trekantede 5Skoler-logo et fristed, et læringsrum med bogstaver, tal og fællessang. Andre steder har 5Skoler også skoler bygget i mursten, hvor børn født på flugt sidder i rigtige klasseværelser med ordentlige tavler og aircondition, køleskabe, tilstødende toiletter og daglige måltidsprogrammer. Det er netop et sådant projekt, som Raundahl & Moesby har investeret i og her udtaler Maren og Zarah fra 5Skoler;

”Vores elever kommer alle fra Syrien. De bor i midlertidige lejre, der efterhånden har taget form som permanente bosteder. Forældrene arbejder fra solopgang til solnedgang, og de store børn passer på de små børn. Ja, der er børn overalt, men i, vi får ikke oplevelsen af det, vi i norden vil karakterisere som en normal barndom. Men det ændrer sig den dag, de træder ind i skolen for første gang; den dag ændrer deres liv sig og for mange gør det en forskel for altid. Alle børnene deler nemlig drømmen om at gå i skole”.

Der er bestemt stor forskel på at være flygtningebarn og til at være et skolebarn. Her lærer børnene mod alle odds at læse, skrive, regne, synge og fortælle historier. Her er det intentionen, at de får lov til at være børn. De får en tryg og lærerig barndom, de bliver mødt, de bliver hørt og de får mod på at række hånden op og udtrykke sig. Når de om aftenen, vender tilbage til deres familier bærer de skoletasker fyldt med positive oplevelser.

Før de starter i skole, drømmer de normalt om at samle affald som deres mødre eller plukke tomater som deres fædre. Men efter noget tid ser vi, at deres drømme vokser. Eleverne på vores skole drømmer om at blive læger, købmænd, advokater og skolelærere, og hos 5 Skoler hjælper man dem så langt som det er muligt.

Hos Raundahl & Moesby er vi stolte over at se, at vores elevers faglige niveau generelt overstiger det lokale gennemsnit. Det bekræfter vores tro på, at vores skole er med til at udvikle og bygge mennesker.

Lærerne

Lærerne, som hver dag er en stor del af børnenes dagligdag er gode rollemodeller, som børnene altid kan søge råd og omsorg hos. De er alle uddannede inden for undervisningsfaget og kommer enten fra Syrien eller lokalområde, hvilket sikrer den nødvendige indsigt i børnenes baggrund, forhold og aktuelle livssituation - og det er vigtigt for børn på flugt. De skal ikke kun undervise i læsning, skrivning og matematik; de skal i høj grad også lære at være børn. Her bruger vores lærere f.eks. LEGO og kreativ leg, som en gennemgående del af undervisningen.

Emine skaber hjerterum

Ud over den vigtige læring og de gode fysiske rammer på vores skole bliver børnene også mødt af en kærlig og omsorgsfuld personlighed. På vores skole hedder hun Emine Gültekin. Emine har selv 3 børn, men favner alligevel skolens 100-130 børn. Hun laver mad og sørger for at alle får deres lille anretning. Ud over det daglige måltidsprogram er det Emines personlige mål at lære børnene gode manerer, at udvise kærlig omsorg og respekt for hinanden. Se den korte film om denne fantastiske personlighed.

Et bidrag til FN's verdensmål

Raundahl & Moesby´s støtte til skolen for flygtningebørn bidrager også til FN's Verdensmål, især mål 4 (Kvalitetsuddannelse) og mål 10 (Mindre ulighed). Ved at bidrage til disse mål arbejder man som virksomhed i overensstemmelse med de internationale standarder og mål for bæredygtig udvikling. Alle, som er er interesseret, at høre mere om, hvordan man kan bidrage til og arbejde med disse mål er velkommen til at tage kontakt til Raundahl & Moesby A/S, men ellers kan vi også henvise til Foreningen 5Skoler.

Foreningen 5 Skoler

5 Skoler blev grundlagt i 2019 med et mål om at forbedre forholdene for de syriske børn, der er strandet i ingenmandsland uden nogen udsigt til en ubekymret barndom og tryg fremtid. Bag 5Skoler står blandt andre Maren og Zarah, som efterhånden har mange års erfaring med at arbejde med udsatte børn og unge både i Danmark og internationalt.

Kontakt Foreningen 5Skoler

Bredgade 25F, 4. 1260 København K Danmark Telefon: +45 31 16 60 24 Email: maren@5skoler.nu - Website

Play Video

Se filmen her